رژیم‌های غذایی سخت تر منجر به پرخوری می‌شود

4 اکتبر 2017- یک مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد که محدودیت تغذیه‌ای طولانی مدت به گرسنگی منجر می‌شود که ممکن است یک اثر بازگشتی داشته باشد وفرد را وادار به پرخوری کند درحالیکه سیر شده است.

این یافته‌ها سرنخ‌های جدیدی درباره‌ی شکستن رژیم‌های غذایی شدید فراهم کرده است، همچنین بینشی را برای اطلاع از استراتژی‌های بهتر رژیمی برای افراد چاقی که در گرفتن رژیم ناموفق هستند و به دنبال راهی برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 می‌باشند، ارائه داده است.

محققان دانشگاه Vermont در آمریکا با آزمایش بر روی موشهای صحرایی تلاش کردند که علت بازگشت افراد تحت رژیمهای سخت را به خوردن غذا و حتی پرخوری در حالیکه سیر هستند، بیابند.

 در این مطالعه، پژوهشگران ابتدا به موشها یاد دادند که اگر اهرم درون جعبه‌ای که در آن بودند را فشار دهند، غذای دلخواه خود را دریافت می‌کنند سپس در طی چهار روز بعدی به موشها غذا ندادند  تا وضعیتی مشابه با محدودیت کالری طولانی مدت را شبیه سازی می‌کنند. سپس موشها را مجدداً به جعبه‌ی اهرم دار برگرداندند. محققان متوجه شدند که موشها حتی اگر کاملاً سیر شوند نسبت به وقتی که گرسنگی معمولی داشتند، بیشتر اهرم را فشارمی‌دهند. در حقیقت تمایل موشها برای واکنش به محرک‌هایی مانند غذاهای خوشمزه پس از یک دوره‌ی محدودیت مصرف غذا برای جلوگیری از افزایش وزن یا تحریک کاهش وزن، بطورمشخصی افزایش یافته بود.

محققان معتقدند به دنبال غذا گشتن و به دنبال غذا نگشتن، رفتارهایی هستند که به آنها آموزش داده شده است دراینجا موشها یاد گرفتند سیری با دریافت غذا و گرسنگی با عدم دریافت غذا ارتباط دارد.

اگر چه گرسنگی شاخصی است که بیشتر با فیزیولوژی واقعی ارتباط دارد، اما این تحقیق نشان می‌دهد که رفتارهای مرتبط با غذا می‌توانند با طیف گسترده‌ای از نشانه‌ها و محرک‌ها به روشهای مجزا از نیازهای فیزیولوژیکی ما ارتباط داشته باشد. این موضوع ممکن است توضیح دهد که چرا افرادی با رژیم‌های غذایی با محدودیت شدید همیشه نگران عادات غذا خوردن یا مصرف کالری خود هستند و تحت شرایط مختلف، کنترل رژیم خود را از دست می‌دهند. یافته‌های این مقاله در مجله‌ی Psychological Science منتشر گردید. محققان خواهان تحقیقات بیشتر بر روی انسان در مورد نگرش‌های سختگیرانه در مورد رژیم‌های غذایی و رژیم‌های انعطاف پذیر برای حفظ وزن شدند.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/oct/harder-dieting-may-backfire-and-lead-to-bingeing,-suggests-new-study-92585443.html